Verschillende leerlingvolgsystemen op de basisschool
De basisschool is verplicht de ontwikkeling van kinderen goed te volgen. Om dat te doen wordt gebruik gemaakt van twee middelen: lesmethodes en een leerlingvolgsysteem. Van die laatste zijn verschillende varianten beschikbaar. In dit artikel leggen we eerst het verschil tussen lesmethodes en het leerlingvolgsysteem uit. Daarna duiken we dieper in de achtergrond van een leerlingvolgsysteem en behandelen we welke leerlingvolgsystemen er zoal zijn.
Methodetoetsen
Om kinderen vakken aan te leren, zoals rekenen, begrijpend lezen en taal, worden lesmethodes gebruikt. Deze lesmethodes komen vaak van de grotere uitgeverijen, zoals Noordhoff, Malmberg en Thieme Meulenhoff. Lesmethodes zijn Staal, Taal Actief en Taalverhaal voor taal en spelling, Pluspunt, Getal & Ruimte en Rekenrijk voor rekenen.
Deze methodes helpen leerkrachten om richting te geven aan hun lessen. Kinderen volgen vanaf groep 3 tot en met groep 8 vaak dezelfde methode voor ieder vak en krijgen zo alles aangeboden dat ze moeten kennen.
Om te kijken of kinderen goed mee kunnen komen, worden er methodetoetsen afgenomen aan het einde van elk blok. De cijfers op deze toetsen worden doorgaans in een rapport gezet en gaan mee naar huis.
Leerlingvolgsysteem
Anders is dat bij het leerlingvolgsysteem (LVS). Het LVS van een school is de rode draad. Het laat zien waar een kind twee keer per jaar staat in zijn ontwikkeling, geeft aan of er behoefte is aan meerwerk, remediërend werk of dat een kind lekker op niveau mee komt.
LVS-toetsen zijn onafhankelijk van methodes, of zelfs methode-overstijgend. Met andere woorden: of de school nu Staal of Taal Actief, Rekenrijk of Getal & Ruimte als methode heeft, een LVS-toets kan voor elke school worden gebruikt.
De LVS-toetsen zijn belangrijker dan methodetoetsen, omdat ze bepalend zijn voor de loop van de ontwikkeling van een kind en ook een belangrijke rol spelen bij het schooladvies.
Er zijn op dit moment meerdere leerlingvolgsystemen beschikbaar voor scholen en scholen zijn vrij zelf een systeem te kiezen. De bekendste en meest gebruikte leerlingvolgsystemen zijn IEP, Leerling in Beeld en DIA.
IEP-toetsen en LVS
IEP staat voor Inzicht in Eigen Profiel en is een LVS van Bureau Ice. IEP toetst op diverse fronten, zoals IEP hart voor sociaal-emotioneel leren, IEP handen voor handvaardigheid en talenten en IEP hoofd voor cognitief. De IEP hoofd-toetsen zijn de toetsen die gebruikt worden om rekenen, begrijpend lezen en taal (spelling) te toetsen.
IEP-toetsen vinden twee keer per jaar plaats volgens de toetskalender van school. De uitslagen van de IEP-toetsen dienen om een kind op individueel niveau verder te hepen. Ze worden niet gebruikt om landelijk te meten of kinderen met elkaar te vergelijken. Uitgangspunt van IEP is dat kinderen zich op een eigen manier ontwikkelen en niet met elkaar vergeleken hoeven te worden.
Wil je IEP-toetsen oefenen met je kind? Dat kan helpen om beter te scoren op deze belangrijke, bepalende momenten. Een goed oefenboek kan je kind helpen zich voor te bereiden op de toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem.
Leerling in Beeld van Cito
De naam Cito is bekend in het onderwijs. De Cito-toets Leerling in Beeld is dan ook een van de meest gebruikte toetsen binnen het LVS. Leerling in Beeld is een LVS waarbij toetsen als leidraad dienen om de verdere ontwikkeling van een kind goed te kunnen volgen.
De Leerling in Beeld-toetsen van Cito worden twee keer per leerjaar afgenomen op het gebied van rekenen, taalverzorging en begrijpend lezen. De toetsen hangen af van het leerjaar. De scores worden door het LVS omgezet in handige analyses en leerkrachten kunnen daarmee hun klas en individuele leerlingen verder helpen.
Oefenen voor de Leerling in Beeld-toetsen kan zeker helpen deze met meer zekerheid en minder stress te maken. Wie goed voorbereid is kan achterstanden wegwerken en uitval voorkomen.
DIA-toetsen van Diataal LVS
Diataal biedt ook een uitgebreid LVS met de DIA-toetsen. De DIA-toetsen zijn uitgebreide toetsen voor rekenen, begrijpend lezen, spelling en taalverzorging, passend bij elke lesmethode. De analyses uit het LVS van Diataal kunnen vervolgens helpen om kinderen goed op weg te helpen in hun verdere ontwikkeling. Een groot voordeel is dat leerkrachten hier een passende analyse van de ontwikkeling van hun leerlingen en hun klas ontvangen en zo hun onderwijs goed af kunnen stemen.
Wil jij de DIA-toets oefenen met je kind? Dat kan goed helpen om achterstanden te voorkomen en kinderen zonder stress zich voor te laten bereiden op de toetsen.
Conclusie
Methodetoetsen verschillen van het leerlingvolgsysteem, omdat ze op de korte termijn toetsen en de LVS-toetsen op de lange termijn. Ook is het goed om te weten dat er verschillende LVS zijn, waarvan Leerling in Beeld van Cito, IEP van Bureau Ice en DIA van Diataal de bekendste zijn.